Har I i din virksomhed nogensinde fået foretaget en kundetilfredshedsundersøgelse? Det kræver selvfølgelig lidt ressourcer at få et professionelt firma til at stå for det, men det I får ud af den er essentielt for jeres udvikling mod mere salg.
Hvorfor kundetilfredshedsundersøgelse?
Når noget koster penge, så overvejer vi typisk lige situationen en ekstra gang. Specielt i erhvervslivet. Som virksomhed har man typisk et budget, med penge sat af til bestemte formål. Det budget må helst ikke skride, hvis tallene skal komme ud positive i slutningen af regnskabs året. En kundetilfredshedsundersøgelse er bestemt ikke noget alle prioriterer ind i deres budget, men måske noget alle virksomheder burde gøre.
Alt efter hvor omfattende undersøgelse skal være, kan det godt gå hen og blive en del penge skal bruges – det vil vi ikke lægge skjul på. Det er du selvfølgelig selv helt med til at styre, og det er som regel altid gratis at forhøre sig om hvad forskellige firmaer kan tilbyde indenfor den slags ydelser. De fleste virksomheder lever af deres kunder, og er altså derfor ganske afhængige af at have tilfredse kunder. Af den simple grund, er det værd at investere lidt penge i dem.
Hvordan får du tilfredse kunder?
Du kan selvfølgelig ret hurtigt se ud fra din virksomheds indtjening og omsætning, om tallene ser ud som forventet. Gør de ikke, bør I helt sikkert kigges på hvad der kan forbedres, for også at forbedre tallene. Jeres kunder er det vigtigste element i jeres virksomhed. Derfor må I gøre det der gør dem tilfredse. Det er netop tilfredse kunder som bliver tilbagevendende kunder, og i sidste ende loyale kunder. Om de er tilfredse ved I ikke altid.
Som virksomhed kan man have én opfattelse af situationen, men kunden måske har en anden. Netop derfor er en kundetilfredshedsundersøgelse en god ide. Den kan nemlig vise på hvilke punkter jeres kunder er tilfredse og på hvilke de ikke er. Måske har I en vare som er så god og unik, at jeres kunder bliver nødt til at købe den hos jer, men hvis kundeservicen er helt i bund, så er det i virkeligheden ikke hos jer de ønsker at handle.
Der er i bund og grund mange faktorer som spiller ind, når det kommer til jeres kunders tilfredshed. Det handler både om de produkter eller services I tilbyder, men også om atmosfæren og layoutet af butikken, brugervenligheden af jeres webshop, hjælsomheden og imødekommenheden fra personalet. Ja, mange faktorer spiller en, og det vil en kundetilfredshedsundersøgelse vise jer.